Residenzprogramm 2022
Die Teilnehmenden stellen sich vor
Wir freuen uns, auch 2022 wieder im Rahmen unseres Residenzprogramms engagierte und kreative Menschen zu Gast zu haben! Bis das Programm am 15. Juli startet, ist noch etwas Zeit, aber wir freuen uns schon jetzt auf die Zusammenarbeit zur Erforschung von Möglichkeiten und Grenzen des 'Weitergebens' diesjähriges Thema der Residenz.
Folgend stellen die Teilnehmenden sich und ihre Arbeit vor:
Roselyn Yap I am a visual artist based in Berlin who works in performance art, installation, photography, painting and research. My journey of becoming an artist began in mid 2013 when I quit my career in finance; amongst it, working for Australia’s largest banks.
I grew up in Indonesia and was surrounded by delectable food and utilitarian handcrafts that my grandmother (1st generation Chinese-born-Indonesian) and aunts made. I often played in my parents’ hardware store to the point of being kicked out, so I could do my homework.
My work is an ensemble of my origins and experiences as a female child, a woman and an immigrant in 4 different cultures. Pivotting on an early childhood experience of gender discrimination and not being allowed to express in words or emotions, my work carries the foundation of Self Love - an acceptance and appreciation for oneself.
My work honours the uncelebrated, banal, imperfect and silent; as a way of rebelling against a belief or system, championing the weak, crediting the unsung hero or standing in solidarity with the oppressed. This impression is also reflected through the basic, humble or worthless materials I use to make the artwork.
Weitere Informationen über Roselyn aka TITS The Artist www.titstheartist.com

odo niepel
Ich mache Straßen- & Wiesen-Kunst & Musik für eine Welt für alle. Ich arbeitet daran, ein Atelier/ Tattoo/Ton- Studio auf Rädern aufzubauen, um nomadisch zu leben und zu arbeiten und sehe die Residenz als einen Anfang dorthin.
Zur Zeit schreibe ich ein Konzept-Doppel-Album the Spiel über das Spiel des Lebens mit den Spielweisen Angst/Ego und bedingungslose Liebe/Kooperation. Auch meine Kunst und Fotografie illustrieren diese Inhalte, sind symbolhaft deutungsoffen und magisch realistisch bis psychedelisch. Mein Beitrag im Rahmen des Arbeitsaufenthaltes wird sich zwischen Text, Illustration und dialogischem Comic bewegen.
Ich will eine Welt entwerfen, in der kein Mensch mehr etwas besitzt und alle alles haben. Hier arbeiten selbstverwaltete Werkstätten open source und im best practice Austausch daran, dem menschlichen Erfindungsgeist gerecht zu werden. In Workshops lernen Nutzende, Artefakte jeder Art auch selbst zu individualisieren, zu customizen, sich so mit ihnen zu identifizieren, sie lieben und pflegen zu lernen, ganz im Sinne Juliet Schors - “in some ways, we’re not material enough.”
Weitere Informationen zu odo und seiner Arbeit unter www.odo.vision

Alice Fassina
I’m a costume designer working with a sustainable approach. My relationship with textiles and clothes starts from my childhood, influenced by the passion of my mother for sewing and fashion. I’m fascinated not only by their colors, forms and haptic sensations but I’m also very interested in their story and what images and symbols they can convey. I research as much as I can about the past life of a garment, I play with it in the present and I transform it, looking for new ways for the future. In the current art project ‘STREETWARE saved item’ my team and I are questioning the topic of discarded clothes we find on the streets of Berlin: through performances, art installations and talks we discuss about the social, economic and environmental effects of fashion over-consumption. Trying to understand these dynamics, finding and promoting alternatives to this lifestyle is what drives my workflow. For the residency I would like to explore the shared human need of protecting the body by dressing and to deepen the subject of sharing clothes on a community level. I thrive in team or group work so I’m hoping to work ideally together with the inhabitants of Reckentin to develop new practices about this topic: it could be a ritual, a sacred space for the objects, a booklet with the story of the item, etc.

|